Mijn favoriete vleesvervangers

salad-791891_1920

In mijn vorige blogpost vertelde ik waarom ik ervoor heb gekozen mijn vleesconsumptie zo drastisch te verminderen. Daarbij vertelde ik ook dat je zonder vlees echt wel verzadigd kunt raken. Daarom vandaag: mijn favoriete vleesvervangers op een rijtje. Want vlees vervangen hoeft echt niet moeilijk te zijn! 

Vleesvervangers kun je wat mij betreft indelen in vier categorieën:

1) De vleesvervangers die je zelf nog moet ‘prepareren’. Denk hierbij aan tofu, seitan en tempeh. Deze vervangers kun je over het algemeen niet zo eten (met uitzondering van tofu). Je dient ze eerst zelf te kruiden, te marineren en/of te bakken voor ze lekker zijn. Hier heb ik zelf nog geen ervaring mee.

2) De vervangers bestaande uit allerhande voedingsmiddelen. Denk hierbij aan noten, peulvruchten, eieren en/of kaas.

3) De kant-en-klare vleesvervangers. Denk hierbij aan kaasschnitzels, bietenburgers en groenteballetjes.

4) De omstreden categorie namaakvlees. Dit zijn producten die, zoals de naam al doet vermoeden, op echt vlees lijken, maar waarvoor geen dieren zijn gedood. Deze producten zijn veelal gemaakt van soja- of lupinebonen. Hierbij valt te denken aan vegetarische hamburgers, gehacktballen en vegetarische gamba’s (ja, die bestaan echt!).
Veel vegetariërs willen dit namaakvlees niet eten. Zij stellen dat zij de behoefte aan een stukje vlees niet meer hebben en dus ook niets willen eten wat erop lijkt. Zelf heb ik hier geen moeite mee. Ik eet dan nauwelijks vlees, maar niet omdat ik vlees niet lekker vond. Zoals al gezegd vind ik het eten van vlees vooral onnodig. Daarbij denk ik dat dit ‘namaakvlees’ een goed alternatief kan zijn voor mensen die graag minder vlees willen consumeren, maar niet meteen met tofu aan de haal willen gaan.


Over naar mijn favorieten. 

Bij het ontbijt en de lunch: bij het ontbijt en tijdens de lunch eten veel mensen vleeswaren op hun brood. Die eet ik dus niet. Wel eet ik gewoon mijn bammetjes. Ik beleg deze meestal met kaas, pindakaas of een (roer)ei. Wanneer ik daar geen zin in heb kies ik vaak voor yoghurt met een handjevol noten.

Bij het diner: aangezien we meestal het bekende agv’tje (aardappels, groente, vlees) eten, is het voor mij makkelijk om het vlees te vervangen. Mijn persoonlijke favorieten zijn: De gehacktballen, hamburgers en kipstuckjes van de Vegetarische Slager, de groenteballetjes van Tivall en de (vegetarische) gehacktballetjes in satésaus van Unox.

Verder zijn de spekjes in stamppot makkelijk te vervangen door bijvoorbeeld noten of peulvruchten en doet een ei erbij het ook altijd goed.

In de frituur/van de snackbar: naast de welbekende kaassoufflé zijn er nog meer vegetarische snacks te bedenken. Zo verkopen ze in de meeste snackbars ook vegetarische bamischijven en groentekroketten. In de supermarkten verkopen ze naast deze snacks ook nog vaak vegetarische kroketten die meer op echte vleeskroketten lijken, vegetarische mini-loempia’s (goed op de verpakking kijken!) en vegetarische bitterballen en vegetarische (kip)nuggets.

Op een toastje: wanneer ik toastjes eet beleg ik deze meestal met vegetarische filet americain, eiersalade of vegetarische paté.

Bij de barbecue: “maar dan kun je nooit meer barbecuen!” kreeg ik vaak te horen toen ik besloot zo min mogelijk vlees te eten. Maar dat kan ik zeker wel! Meestal kies ik hier voor maïskolven, spiesjes gemaakt van vegetarische kipstuckjes of vegetarische balletjes en groenten, vegetarische hamburgers of gepofte aardappels.

Wat zijn jouw  favoriete vleesvervangers? 

xX Eev

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge